Træning igennem hele livet

 

Træning er vigtig igennem hele livet og særlig vigtigt når vi bliver ældre. Den samlede muskelstyrke og muskelmasse topper normalt, når vi imellem 20 og 30 år. Herefter forbliver den nogenlunde konstant frem til 50-års alderen, hvorefter der sker en nedgang.

Derfor er det særligt vigtigt at vi i denne aldersgruppe og opefter styrker kroppen, så det fysiske overskud i hverdagen bevares. En væsentlig nedgang i muskelstyrke og -masse kan medføre, at vi med tiden ikke længere kan overskue almindelige dagligdagsgøremål som at købe ind eller tage trapperne. Lav muskelmasse og -styrke øger samtidigt risikoen for dårlig balance og dermed også for faldulykker.

Træning er en god investering
Når det kommer til at forebygge nedgang i muskelstyrke og muskelmasse, er regelmæssig styrketræning enrigtig god investering. Ud over at styrketræne er det også en god idé at træne kondition, bevægelighed og balance. Så mindsker vi nemlig også risikoen for eksempelvis blodpropper, hjertesygdomme og forhøjet blodtryk.

I gang med at træne
Når vi går i gang med at træne, er det vigtigt med grundig opvarmning, så vi får det fulde udbytte af træningen og minimerer risikoen for skader. Hvis træning er uvant, er det vigtigt at starte langsomt ud, så kroppen ikke overbelastes. Når vi træner skal vi altid fokusere på at udføre træningsøvelserne korrekt. I Letsmove er vi uddannet til at hjælpe dig og det koster ikke noget, vi er altid klar til at give dig råd og vejledning til, hvordan du træner bedst i forhold til det niveau, du er på.

Hold dig i gang
Den seneste forskning viser, at vi kan forbedre vores helbred markant, ved at bevæge os regelmæssigt – også selvom bevægelsen ikke indebærer hård fysisk aktivitet. Fysisk aktivitet behøver nemlig ikke at være anstrengende for at opnå sundhedsmæssige fordele, og derfor er det vigtigt at holde sig aktiv i det omfang, man kan. Sundhedsstyrelsen har en række gode råd og anbefalinger til fysisk aktivitet for dig, der er senior:

  • Du skal gerne være fysisk aktiv minimum 30 minutter om dagen. Aktiviteten skal gerne være ud over dine almindelige dagligdagsaktiviteter og med moderat intensitet – altså gøre dig lettere forpustet.
  • To gange ugentligt skal du lave aktiviteter af mindst 20 minutters varighed, der kan vedligeholde eller øge din kondition, muskel- eller knoglestyrke. Her kan et par ugentlige besøg i Letsmove være en god idé.
  • Derudover anbefaler Sundhedsstyrelsen, at du laver udstrækningsøvelser mindst to gange om ugen af cirka 10 minutters varighed, så du vedligeholder eller øger kroppens bevægelighed og balanceevne. Dette er også med til at forhindre eventuelle faldulykker. Også her kan hjælpe dig i Letsmove, f.eks. med hvilke øvelser der er gavnlige for dig, eller en snak om Yoga og Stretching og lignende aktiviteter.

Giv den gas – i et tempo der passer dig
Sidst men ikke mindst vil fysisk aktivitet - ud over det anbefalede - medføre yderligere sundhedsmæssige fordele, når vi følger det tempo, der passer til hver af os.

Fortsat god træning og se mere på Sundhedsstyrelsen

Kontakt os

Letsmove
Humlebæk Center 26

telefon49 200 330

Motion i Centrum - ganske enkelt...

Træningstider

Ugedag Cirkeltræning 24 - 7 - 365
Mandage 06:00 - 22:00 00:00 - 24:00
Tirsdage 06:00 - 22:00 00:00 - 24:00
Onsdage 06:00 - 22:00 00:00 - 24:00
Torsdage 06:00 - 22:00 00:00 - 24:00
Fredage 06:00 - 22:00 00:00 - 24:00
Lørdage 06:00 - 22:00 00:00 - 24:00
Søndage 06:00 - 22:00 00:00 - 24:00
Helligdage 06:00 - 22:00 00:00 - 24:00

Læs mere om åbningstider i receptionen